zaterdag 29 september 2007

Werkcollege 3

In dit werkcollege gingen we eerst de lezing bespreken. Hier kwamen weer leerzame dingen uit. Je moet bijvoorbeeld onder je betoog niet iets in je handen hebben dit leidt erg af. Er werd kritisch gerefelecteerd op Tim Luik.
We moesten een oefening doen waarbij we een procesbewaker, een voorzitter en 2 debateurs moesten kiezen. Ik was voorzitter en dit was toch lastiger dan ik dacht. Als voorzitter moet je natuurlijk neutraal blijven en af en toe vond ik het lastig om niet mijn mening te geven. Ook moet je erg goed luisteren naar wat beide partijen zeggen en goed opletten of er geen herhaling plaats vindt, of dat het debat dood loopt.
We kregen een debat over het afschaffen van platenmaatschappijen. Het groepje van deze week deed dit erg goed, ook zij hadden een procesbewaker die heel goed opletten en dingen opschreef. Ik moest tegen het afschaffen zijn en gelukkig was ik ook tegen. Het blijft lastig om goed je punt te maken en te gaan staan. Ook gebeurt het steeds dat ik de hele tijd denk aan wat ik wil zeggen en dan niet meer luister naar wat er wordt gezegd. Je kan dus niet echt meteen reageren wat mij wel beter lijkt. Ik probeerde wel de grondregels in mijn achterhoofd te houden en die toe te passen. Ik heb wel het idee dat het iedere week een beetje beter gaat.

Geen opmerkingen: