zaterdag 29 september 2007

Lezing Tim Kuik Stichting Brein

De directeur van stichting Brein kwam deze week lezing geven. De lezing was minder interessant dan vorige week vond ik. Dit kwam waarschijnlijk omdat er niet echt een discussie op gang kwam en hij het publiek niet echt pakte. Zijn houding was erg zakelijk en ik vond het ook moeilijk om echt een mening te vormen over dit onderwerp. Ik snap van beide kanten de argumenten wel. Het belangrijkste uit de lezing was dat Tim Kuik (de directeur) vond dat al het recht bij de auteur lag en dat dit volgens de wet is vast gelegd. Hij staat volledig achter de stichting en was hier ook heel stellig over.
Hij vond piraterij hetzelfde als het stelen van een fiets. Hij vond zelfs dat het stelen van creativiteit was. Ik vind het wel wat ver gaan. Tegenwoordig is internet een zo belangrijke bron voor zoveel dingen, dat het logisch is dat mensen op zoek gaan naar gratis dingen zoals muziek.
Sites als lastfm vind ik een heel goed initiatief. Ik denk dat Tim Kuik achter de feiten aanloopt en niemand snel zal overstappen naar betaald downloaden. Op vragen reageerde Tim niet erg scherp. Hij beriep zich steeds op de wet en had er verder niet erg veel over te zeggen. Het is belangrijk om veel gebaren te maken en duidelijk te praten bij het voeren van een betoog. Dit deed meneer Kuik niet sterk, hij richtte zich vaak tot Isabella en keek niet veel rond.
Ik ben van mening dat auteursrechten moeten worden afgeschaft. Dit omdat het dweilen is met de kraan open. Als je mensen gaat straffen voor het downloaden vinden ze wel weer iets anders om er toch illegaal achter te komen. Zo ontstaat er een heel illegaal netwerk waar niemand gelukkiger van wordt. Ik vind wel dat auteurs betaald moeten krijgen voor hun werk, maar dit kan ook door bijvoorbeeld concerten te geven.

Geen opmerkingen: