zondag 7 oktober 2007

Reflectie op de presentatie; Werkcollege 4

Deze week moesten wij met ons groepje een debat voorbereiden naar aanleiding van de lezing en de literatuur voor deze week. De voorbereidingen verliepen allemaal vrij soepel. Ik had even rond gemaild wat iedereen voor ideeën had over hoe we dit gingen aanpakken. Het leek mij wel leuk om met een keer vrije rollen te doen i.pv. dat iedereen kreeg toegewezen wat hij vond. In de eerste instantie was niemand hier echt enthousiast over. Later bracht Irene naar voren dat het misschien toch wel een goed idee was en hebben we dit toch maar door gezet. Ik heb de powerpoint in elkaar gezet en een leuk filmpje te vinden die pastte bij het onderwerp.
Aangezien ik het altijd leuk vind om zulk soort presentaties in elkaar te zetten ging dat allemaal erg goed. Na de lezing hebben we nog even overlegd en afgesproken wie welke rol zou aannemen in het debat. Daarna hebben we een stelling verzonnen en over en weer gemaild zodat iedereen zijn inbreng kon doen. Uiteindelijk kwam Suzan met de stelling: "Het vak nieuwe media in het actuele debat moet via een e-learning systeem gegeven worden." Hier konden we ons wel in vinden en omdat we vrije rollen wilde was de stelling wel geschikt en kon het twee kanten op gaan.
Ons debat verliep erg goed. In het begin was het lastig om er even in te komen en waren we bang dat er niemand voor de stelling zou zijn maar later liep dit wel los. Er waren veel mensen die wat zeiden en er was veel afwisseling in thema's. Een verbeteringspunt zou nog zijn dat er wat korter en bondiger een punt gemaakt kan worden.
Mijn rol als procesbewaker was best lastig. Ik moest erg goed letten op lichaamstaal, intonatie, argumentatie etc.. Alles wat opviel heb ik opgeschreven en later nog even door genomen in de klas. Vooral persoonlijke dingen vallen je op, van een bepaalde persoon die een mooi argument heeft e.d.. Ik ben erg tevreden over het uiteindelijke resultaat en het was duidelijk dat iedereen weer een week verder was en zich erg bezig houdt met de ground rules en aandacht besteedt aan zijn overkomen.
Je leert veel van het kijken naar een debat en goed luisteren naar je mede klasgenootjes. Voor onze presentatie heeft Isabella nog een oefening gedaan en moest de helft van de groep debatteren en de andere helft moest op specifieke dingen letten. Ons groepje moest letten op objectiviteit en bron gebruik. Je leert echt goed op te letten en heel kritisch te luisteren naar argumentatie en daar dingen uit te halen. Het was een erg zinvolle oefening.

Geen opmerkingen: