dinsdag 23 oktober 2007

GEWONNEN!!!!

het eind debat...

Samen met Steven heb ik eerst voorbereid hoe we zouden voorzitten bij het einddebat. We hebben van te voren wat thema's bedacht en besproken wie welke taak op zich zou nemen. Ook zouden we allebei 'in pak' gaan.
Toen we eenmaal begonnen met het eerste debat was ik wel een beetje zenuwachtig. De andere groep had helemaal niks met hun kleding gedaan en wij zagen er dus overdressed uit. Later gaf dit ook wel weer een goed gevoel omdat we meer macht hadden in onze outfit. Bij de eerste stelling waren de voorzitters niet zo goed voorbereid als wij en ons debatgroepje had gewonnen. De derde ronde moesten wij en het ging erg goed, soms waren mensen wat lang van stof en dan waren die acht minuten erg kort. Ik lette vooral erg op mn houding omdat de vorige voorzitters steeds met hun armen over elkaar stonden. Dat vond ik niet echt openheid uitstralen. Alles wat we hadden geleerd in deze cursus ging door mijn hoofd en ik bedacht me de groundrules en alles wat aan verbeteringspunten was aangedragen bij de werkcolleges.
Deze ronde wonnen we van de andere voorzitters. Deze hadden ook niet de stelling genoemd en rondden het debat niet echt af. Wij hadden afgeteld van af tien maar dat was niet zo'n succes omdat het debat niet door ging tot de laatste seconde. Het leek ons van te voren wel een goed idee omdat dan niet een partij nog een laatste argument kon aandragen en daardoor sterker leek dan het andere team. In de volgende ronde hebben we het tellen maar achter wegen gelaten. Ook deze ronde wonnen we. Het was erg leuk om te doen en te zien hoe iedereen debatteerde.
Ik vond het wel oneerlijk dat een groepje had gewonnen die allemaal van hun blaadje stonden te lezen, dit droeg niet bij aan het debat en dan is het meer argumenten oplezen dan actief discussiƫren.
Uiteindelijk had ook een groepje uit onze werkgroep gewonnen met debatteren dus had Isabella de oorlog met Thomas gewonnen! Ben erg blij dat ik deze cursus gekozen heb, naast dat ik veel geleerd heb en dat het natuurlijk erg fijn is dat er geen schriftelijk tentamen is, vond ik onze werkgroep heel leuk en zijn we op het eind ook een hecht clubje geworden.

Geen opmerkingen: