Deze week was Robert-Jan Simons, hoogleraar didactiek in digitale context, van IVLOS te gast. Hij vertelde over het E-learning systeem dat ze bij het IVLOS hebben ontwikkeld.
De lezing op zich was wel interessant, het was wel een goed uitgedacht systeem waarbij de leerlingen ook nog contact hadden buiten de computer om. De presentatie op zich was iets minder. Simons had wel zorg besteed aan hoe hij er uit zag; een pak aan netjes. Af en toe was het een beetje monotoom en niet echt goed te volgen. Hij probeerde wel mensen bij zijn verhaal te betrekken door vragen te stellen. Zijn powerpoint was erg slecht, zeker voor een docent die met digitale media werkt! De schema's die er in waren opgenomen waren helemaal niet verhelderend en er zat geen duidelijke structuur in. Hij gebruikte ook erg veel tekst op zijn slides wat ook geen optimaal effect geeft.
Het systeem is nog erg in de begin fase waardoor sommige dingen nog niet veel met E-learning te maken hadden. Zo had hij het over filmpjes online zetten en dergelijke.
Ik dacht dat zijn E-learning systeem heel eenzijdig zou zijn; alleen contact via internet en dat is het. Zo was het dus niet, het was een combinatie van mediagebruik met klassikale ontmoetingen. Dit was voor mij wel een geruststelling, al denk ik wel dat er nog erg gesleuteld moet worden aan het systeem. Het is erg belangrijk om dingen te horen en ze dan te onthouden i.p.v. dat je ze alleen leest. Uiteindelijk krijgt de student het veel zwaarder en de docent krijgt veel minder werk. Ik snap niet goed waarom je dit systeem zou willen invoeren en denk niet dat het goed zou zijn voor de ontwikkeling van het leerproces.
Verder moeten we nog even stil staan hoe breed het begrip E-learning eigenlijk is. Het begint al tegenwoordig met een jaar of 4, er zijn allerlei TV programma's/tekenfilms die al spelende wijs educatief werken. een voorbeeld hiervan is Dora. Verder zijn er nog virtuele werelden waar je naar school/college kunt. Uiteraard het systeem van Simons, maar dit is dus slechts een onderdeel van. Het is belangrijk om dat goed in gedachte te houden bij deze lezing.
De lezing op zich was wel interessant, het was wel een goed uitgedacht systeem waarbij de leerlingen ook nog contact hadden buiten de computer om. De presentatie op zich was iets minder. Simons had wel zorg besteed aan hoe hij er uit zag; een pak aan netjes. Af en toe was het een beetje monotoom en niet echt goed te volgen. Hij probeerde wel mensen bij zijn verhaal te betrekken door vragen te stellen. Zijn powerpoint was erg slecht, zeker voor een docent die met digitale media werkt! De schema's die er in waren opgenomen waren helemaal niet verhelderend en er zat geen duidelijke structuur in. Hij gebruikte ook erg veel tekst op zijn slides wat ook geen optimaal effect geeft.
Het systeem is nog erg in de begin fase waardoor sommige dingen nog niet veel met E-learning te maken hadden. Zo had hij het over filmpjes online zetten en dergelijke.
Ik dacht dat zijn E-learning systeem heel eenzijdig zou zijn; alleen contact via internet en dat is het. Zo was het dus niet, het was een combinatie van mediagebruik met klassikale ontmoetingen. Dit was voor mij wel een geruststelling, al denk ik wel dat er nog erg gesleuteld moet worden aan het systeem. Het is erg belangrijk om dingen te horen en ze dan te onthouden i.p.v. dat je ze alleen leest. Uiteindelijk krijgt de student het veel zwaarder en de docent krijgt veel minder werk. Ik snap niet goed waarom je dit systeem zou willen invoeren en denk niet dat het goed zou zijn voor de ontwikkeling van het leerproces.
Verder moeten we nog even stil staan hoe breed het begrip E-learning eigenlijk is. Het begint al tegenwoordig met een jaar of 4, er zijn allerlei TV programma's/tekenfilms die al spelende wijs educatief werken. een voorbeeld hiervan is Dora. Verder zijn er nog virtuele werelden waar je naar school/college kunt. Uiteraard het systeem van Simons, maar dit is dus slechts een onderdeel van. Het is belangrijk om dat goed in gedachte te houden bij deze lezing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten